Västsvenska Handelskammaren:
– En nedgradering var vad vi behövde
VAR VAD VI BEHÖVDE Västsvenska Handelskammaren hade Telia Touchpoint Plus som molnbaserad växellösning. Men efter att Daniel Woolfe på RingUp/Linné Kontorsmaskiner AB sett över telefonin valde de en nedgradering, till vanliga Telia Touchpoint. – Vi betalade för funktioner och support som vi inte använde oss av, säger Magnus Svensson, organisationens IT-ansvarige.
Västsvenska Handelskammaren är en näringslivsorganisation med anor från 1661. Det var då handelsmännen i Göteborg grundade stadens köp- och handelsgille, en neutral plats där de kunde göra affärer med varandra. I dag har organisationen som syfte att stärka och ta till vara näringslivets intressen i västra Götaland, där de 2 800 medlemsföretagen har sin hemvist. – Vi driver bland annat frågor om förbättrad infrastruktur i regionen, vi driver skolprojekt, har ett brett företagsnätverk där vi kan hjälpa till med problemlösningar och vi hjälper företag med exportpapper för att föra varor in och ut från landet vid exempelvis mässor, berättar Magnus Svensson. Huvudkontoret i Göteborg har ett 70-tal anställda och nyligen flyttade man till glas försedda lokaler intill gamla Ullevi. Organisationen, med ett 80-tal anställda, har under en tid använt sig av Telias moln baserade växellösning Touchpoint Plus. – Vi har sedan tidigare haft samarbete med RingUp/Linné Kontorsmaskiner AB och Daniel Woolfe. För ett tag sedan kontaktade vi dem för att vi ville ha en personlig kontakt och oberoende rådgivning kring vår telefoni.
Telefonin blev billigare I samband med den kontakten tittade Daniel på den befintliga växellösningen. – Vi kom fram till att vi betalade för funktioner om vi aldrig använde oss av, exempelvis Lynckopplingen. Efter att ha analyserat våra behov kom vi fram till att den vanliga Touchpoint-växeln gott och väl täckte våra behov. Dessutom kunde jag via Daniel få en personlig support, vilket var något vi eftersträvade. I den nedgraderade versionen är det också enklare att på egen hand sköta administrationen och exempelvis lägga till nya användare.
Finansieringslösning Daniel Woolfe och RingUp/Linné Kontorsmaskiner har också hjälpt Västsvenska Handelskammaren med att byta abonnemangsform och förhandla fram bättre avtal som ger billigare telefoni. Västsvenska Handelskammaren har dessutom hittat en finansi eringsform för hårdvaran som passar organisationen. – Vi valde RingUp Funktionshyra som innebär att vi får restvärdet på telefonen i rabatt när vi tecknar leasingavtalet på två år. Avtalet har också bra garantier och våra användare drabbas så lite som möjligt om något oförutsett händer, säger Magnus Svensson.
|
|